Duurzaam ondernemen: hype of hit?

| maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaam ondernemen

Er wordt veel over gepraat, maar wat houdt duurzaam ondernemen eigenlijk in? Wat zijn de voordelen er van en hoe pas je het toe?

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, ook wel Duurzaam Ondernemen genoemd, is tegenwoordig een hot topic dat leeft bij vele ondernemingen. Het is duidelijk dat duurzaam ondernemen de hype voorbij is en een vaste waarde wordt voor succesvolle bedrijven. Er wordt veel over gepraat, maar wat houdt duurzaam ondernemen eigenlijk in? Wat zijn de voordelen er van en hoe pas je het toe? 

Duurzaam ondernemen, iedereen heeft er de mond van vol, maar wat is dat eigenlijk?

Duurzaam ondernemen wordt ook wel eens “Triple P” genoemd, wat staat voor “Profit, People and Planet”. Bedrijven proberen op deze drie domeinen verbeteringen aan te brengen via hun stakeholders. Ondernemingen gaan bijvoorbeeld op vlak van milieubelasting verbeteringen aanbrengen in hun bedrijfsprocessen zodat het milieu minder belast wordt. Dit is niet alleen een voordeel voor het bedrijf, maar ook bijvoorbeeld voor de omwonenden, de werknemers en het milieu. Bedrijfsleiders gaan niet puur uitvoeren wat de wet hen oplegt, maar gaan daarin nóg verder.

Duurzaam ondernemen is een zeer breed begrip dat zich op verschillende vlakken afspeelt, het gaat van diversiteit tot mobiliteit, van milieu tot sociale dialoog, van duurzaamheidsrapportering tot aankoopbeleid.

Duurzaam ondernemen is inderdaad vandaag heel hot, nochtans is het helemaal niet nieuw, het bestaat al heel lang. Waarom heeft iedereen dan de mond vol? Omdat het in tijden van economische crisis een belangrijke meerwaarde kan betekenen voor bedrijven. Een manier waarop je op een doordachte, maar daarom geen dure manier, fundamenteel kan verschillen van je concurrent. Er is wel één cruciale voorwaarde om aan duurzaam ondernemen te doen: het moet vertrekken vanuit je DNA, als de CEO of de bedrijfsleider er niet achter staat, komt het nooit van de grond.

Wat is het voordeel voor bedrijven? Is het niet beter zich te focussen op de kernactiviteiten (productie, verkoop, ...)

De focus gaat absoluut niet weg van de kernactiviteiten, integendeel. Je gaat als bedrijfsleider veel bewuster om met die kernactiviteiten, daarnaast ga je ook kijken wie er betrokken is bij die kernactiviteiten, wat hun belangen zijn, hun macht en hoe je die strategisch kan gebruiken.

Duurzaam ondernemen, is dat niet iets dat enkel voor multinationals en grote bedrijven is weggelegd? Of hebben KMO's en familiebedrijven er ook baat bij?

Duurzaam ondernemen is een zaak voor ALLE bedrijven. Multinationals hebben de tijd, de mensen en de middelen om er groot mee uit te pakken, maar dat betekent nog niet dat ze goed bezig zijn of dat het exclusief aan hen besteed is. Het is, volgens mij, een misverstand dat duurzaam ondernemen een hype is, en dat het duur en ingewikkeld is om het in te voeren. Als bedrijfsleiders de moeite doen om het te bestuderen, zullen ze zien dat het meer opbrengt dan het kost. Op lange termijn wordt niet alleen hun bedrijf maar de hele omgeving er beter van.

Geef eens een voorbeeld van hoe duurzaam ondernemen ten voordele kan komen van een bedrijf?

Tapijtfabrikant Desso pakte een tijd geleden uit met de invoering van “cradle to cradle” in hun bedrijfsproces. Het principe gaat uit van “afval is voedsel”. Met andere woorden zorg je ervoor dat de grondstoffen die je gebruikt om je product te maken, aan het einde van de rit allemaal recycleerbaar zijn of het milieu niet of nauwelijks belasten. Dit is een hele grote uitdaging zowel voor je bedrijf als voor de toeleveranciers. Wat brengt het op? Het bedrijf belast het milieu minder, als werknemer ben je trots op je bedrijf, de consument is tevreden dat het milieu niet tot nauwelijks belast wordt, het imago van het bedrijf versterkt, het merk versterkt, de consument krijgt meer vertrouwen, hij zal meer geneigd zijn deze producten te kopen, dan die van de milieubelastende concurrenten, enz.


Welke tip is belangrijk voor ondernemingen die willen starten met een beleid van duurzaam ondernemen?

Ga niet over één nacht ijs en verwacht geen spectaculaire voordelen op korte termijn. Duurzaam ondernemen is geen “losse flodder”, het is iets dat je stap voor stap, doordacht en strategisch invoert, waarbij de focus ligt op lange termijn.

 

Tanja Verheyen

Tanja Verheyen is lector marketing en communicatie en ze coacht bedrijven in hun strategisch communicatiebeleid. Ze doceert aan verschillende hogescholen en bovendien kan ze terugvallen op een communicatie- en marketingexpertise van 12 jaar. Haar specialiteiten zijn crisiscommunicatie, persrelaties en communicatie over maatschappelijk verantwoord ondernemen.