Solliciteren via social media

| social media, solliciteren

solliciteren.jpg

Hoe gebruik je social media (Facebook, Twitter…) wanneer je een job zoekt en waar letten rekruteerders op als ze online informatie opzoeken over sollicitanten? Bewust bezig zijn met je online profiel is dan ook een must geworden, als je die droomjob te pakken wil krijgen. Maar is er ook een andere kant, hoe belangrijk is een online profiel van sollicitanten voor recruiters? Kan het oude en vertrouwde CV de deur uit en is twitteren en bloggen genoeg?

Hoe gebruik je social media (Facebook, Twitter…) wanneer je een job zoekt en waar letten rekruteerders op als ze online informatie opzoeken over sollicitanten? Bewust bezig zijn met je online profiel is dan ook een must geworden, als je die droomjob te pakken wil krijgen. Maar is er ook een andere kant, hoe belangrijk is een online profiel van sollicitanten voor recruiters? Kan het oude en vertrouwde CV de deur uit en is twitteren en bloggen genoeg?

Solliciteren is meer dan mooi opgemaakte cv en een brief of mail sturen naar potentiële werkgevers.

Wie een job zoekt doet dat best ook online.

Het doel hierbij is om  uitgenodigd worden voor een gesprek. Hiervoor is het noodzakelijk om uit de massa te springen, maar dan wel op een positieve manier. En vermijden dat onze mooie solliciatatiebrief genadeloos in de prullenmand verdwijnt.

En om net dat te vermijden is het belangrijk even stil te staan bij hoe recruiters denken en waar ze op gaan letten als ze de juiste kandidaat willen selecteren uit de massa.

Hoe gaan recruiters te werk. Wanneer voor eenzelfde job vele kandidaten zijn, gaan ze zo snel mogelijk shiften in het aantal cv’s. Gemiddeld neemt een recruiter 15 seconden om je cv te scannen. Daarbij proberen ze een zo goed mogelijk totaalbeeld te krijgen van een kandidaat: wat voor type is het, hoe profileert hij of haar zich, komt deze persoon betrouwbaar over …

Cv’s met een duidelijke link naar een linkedin profiel, twitter, persoonlijke blog of ander kanaal hebben hierbij meestal een voetje voor. Waarom? Omdat het de recruiter een extra bron van informatie geeft om een beter beeld te krijgen van de kandidaat. Wat doet deze persoon in de vrije tijd? Is hij of zij actief in het verenigingsleven? Wat zijn de interesses? Welke boeken, artikels of nieuwsberichten volgt de kandidaat? …

Meer nog: heb je helemaal geen profiel op social media, dan zou dat wel eens de indruk kunnen geven dat je iets te verbergen hebt, of dat je helemaal niet mee bent met je tijd.

Je aanwezigheid op social media kan dus een grote plus zijn om door te stoten naar de volgende selectieronde. Maar er zijn natuurlijk ook valkuilen.

Let op met welke berichten en foto’s je deelt op je profiel. Dit soort berichten op posts zijn namelijk dodelijk voor je kansen op de arbeidsmarkt:

  • Verwijzingen naar drugs
  • Seksueel getinte berichten
  • Vloekwoorden
  • Spel- en taalfouten
  • Foto’s van alcoholgebruik

In tegenstelling tot wat je misschien denkt, zijn het vooral de spel- en taalfouten die veel kandidaten de das omdoen. Daar zijn recruiters namelijk het meest allergisch voor. Zorg dus dat je een correcte en heldere taal hanteert vrij van dt- en andere fouten. Let ook op met posts waarin je commentaar heeft op je huidige of vroegere werkgevers, zoals ‘Ik verveel me weer op het werk, boring!’of ‘Collega x is een vervelende zeurkous’. Met dergelijke uitlatingen geef je niet echt een positief beeld van je persoonlijkheid.

Hoe belangrijk zijn social media nu in het solliciatieproces voor jou als kandidaat? En welke kanalen kan je hiervoor het best inzetten?

Eigenlijk zijn 3 belangrijke tools die je hiervoor kan gebruiken:

  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook

Vooral Linkedin is een veelgebruikte tool voor recruiters op zoek naar een geschikte kandidaat. Je persoonlijk LinkedIn profiel dient een beeld te geven van jouw professionele expertise en je persoonlijkheid aan potentiële werkgevers. Zij moeten geïnspireerd worden om jou de vacature te zien invullen en om met jou te willen samenwerken.

Drie eenvoudige maar belangrijke tips hierbij:

1. Zorg dat je profiel zo volledig mogelijk ingevuld is: ervaring, opleiding, competenties… Vooral het invullen van de juiste competenties waarover je beschikt is van groot belang. Omdat dat net de criteria zijn waar recruiters op gaan zoeken. Dus als je wil dat je profiel naar boven komt, is het belangrijk dat je deze competenties goed in de verf zet.

2. Zorg voor aanbevelingen. Deze worden vaak gelezen door recruiters. Ze zijn een referentie en versterken je profiel en je uitstraling.

3. Zet een duidelijke link naar je Linkedin profiel op je cv. Bij het doornemen van de stapel ingezonden solliciaties, zien potentiële werkgevers meteen dat ze daar extra informatie kunnen vinden.