Constructieve feedback geven
| feedback
Zowel werknemers als leidinggevenden vinden het vaak een uitdaging om op een constructieve manier feedback te geven. Alles staat of valt met de manier waarop de feedback gegeven wordt. In dit artikel gaan we in 3 concrete stappen naar constructieve feedback.
Zowel werknemers als leidinggevenden vinden het vaak een uitdaging om op een constructieve manier feedback te geven.
Alles staat of valt met de manier waarop de feedback gegeven wordt.
In 3 stappen naar constructieve feedback:
1. Zorg voor een positief kader
Als beide partijen met getrokken messen aan tafel gaan zitten, zal het gesprek hoogst waarschijnlijk uitmonden in een hoop heen en weer geslinger van beschuldigingen. Begin daarom met het aanhalen van de positieve punten en benadruk de sterktes van je gesprekspartner.
Bijvoorbeeld: je inzet en enthousiasme zorgen er voor dat de sfeer optimaal is binnen ons team. Of: je gedetailleerde analyse heeft het project een duw in de goede richting gegeven.
2. Blijf bij de feiten en maak het niet persoonlijk
Feedback geven gaat over wat iemand DOET en niet wat iemand IS. Je geeft feedback opgedrag en niet op de persoon. Dit maakt het voor de persoon die de feedback krijgt veel gemakkelijker om te aanvaarden. Zeg bijvoorbeeld niet: "Je bent niet creatief in je job", maar wel: "Ik zou het waarderen als je je creativiteit meer zou ontwikkelen.'
3. Zorg voor een dialoog!
Vergeet niet dat feedback in twee richtingen gaat. Luister dus eerlijk naar de reacties en geef je gesprekspartner ook de kans te reageren zonder vooringenomenheid. Het feedbackgesprek kan een aanleiding zijn om zaken die niet duidelijk waren aan de oppervlakte te brengen of een bepaald gedrag te helpen verklaren. Op deze manier kan feedback een echte bron van verrijking zijn.
Een handig model om feedback te geven is het Johari-venster. Dit model helpt om bepaalde dingen bespreekbaar te maken die voor de andere partij misschien helemaal niet evident zijn.
In onderstaande video legt trainer Jerko Bozikovic uit hoe het Johari-model daarbij kan helpen.
Meer info: Cursus Communicatievaardigheden