Storytelling, het geheim van sterke presentaties
Waarom zijn de meeste presentaties zo saai? Juist, omdat ze geen verhaal brengen. Een goed verhaal kan uw presentatie onvergetelijk maken en zorgt ervoor dat uw publiek uw boodschap beter onthoudt.
Een verhaal blijft veel langer in het geheugen hangen dan statistieken, feiten en cijfers. Verhalen doorbreken het vaak voorspelbare en saaie presentatiepatroon, zorgen er voor dat je toehoorders geboeid blijven en geïnspireerd worden door jouw argumenten.
Succesvolle sprekers zoals Obama, Clinton en Steve Jobs gebruiken verhalen om via storytelling hun boodschap over te brengen. Je hoeft gelukkig geen president of internationale bekendheid te zijn om met verhalen aan de slag te gaan bij je volgende presentatie.
Maar hoe kom je nu tot een goed verhaal?
Heel eenvoudig: ga aan de slag met deze 3 elementen, want deze vormen de basis van elk boeiend verhaal.
1. Conflict
2. Emotie
3. Oplossing
Bij elk goed verhaal is er een conflict (of noem het probleem of uitdaging). Dit conflict brengt emotie, dat kan frustratie zijn, angst, afkeer, enz… Dit element is heel belangrijk want mensen nemen beslissingen op basis van emoties. Maak jezelf niets wijs, we zijn helemaal geen rationele wezens zoals we zelf graag geloven. We nemen vaak beslissingen op basis van ons gevoel, zelfs in de bedrijfswereld. Je kiest voor een bepaald product of dienst omdat er een emotionele beleving aan vast hangt. Zo kiezen mensen ook voor jouw verhaal op basis van emoties.
Gebruik alle zintuigen om je publiek te prikkelen en bouw daar een zinnig verhaal omheen. De structuur van je verhaal ziet er zo uit:
1. Begin: Start met de situatieschets: wat is de huidige situatie, beschrijf zo gedetailleerd mogelijk
Voorbeeld: “In elk bedrijf worden er nog steeds tonnen papier verspild. Toen ik gisteren aan mijn bureau zat en bijna achteloos een blad papier in de prullenbak wierp, dacht ik er plots aan. Hoeveel bomen moeten er niet sneuvelen door onze papierverspilling?”
2. Midden: Hier bouw je het conflict op, schets het probleem of de uitdaging. Doe dit op een manier dat het emotie oproept bij je toehoorders zodat ze zich betrokken en gaan meeleven met de situatie.
Voorbeeld: ”Feit is het papierloze kantoor is een illusie. We hebben nog nooit zo veel papier verspild ondanks alle moderne technologie. Het is een echte ramp voor het milieu en hoge kost voor vele bedrijven.”
3. Einde: Hier komt de oplossing, de uitkomst of conclusie.
Voorbeeld: “Daarom werken we voortaan in ons bedrijf volledig digitaal, dankzij een nieuw scansysteem dat volledig geïntegreerd is met onze software.”
Met storytelling bouw je een spanningsboog in je presentatie zodat je toehoorders benieuwd blijven luisteren naar je verhaal. Maak er gebruik van en geef je volgende presentatie een krachtige boost.
Meer info: Cursus storytelling
Bekijk ook: Spreken voor een groep - Presentatietechnieken