Hoe ga je om met onterechte kritiek?

| feedback, Omgaan met kritiek, Negatieve feedback

kritiek2.jpg

Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Vaak wordt feedback echter als onprettig of als kritiek ervaren. Hoe ga je het best om met het ontvangen van feedback of kritiek?

Je hebt zo je best gedaan om het project af te werken voor de deadline en een dag later gooit je baas het rapport op je bureau met de woorden: “Dit trekt op niks! Het is een vod en het staat vol fouten! Heb jij wel ooit leren schrijven??”

Dergelijke kritiek – terecht of onterecht – komt hard aan. Hoe kan je daar nu best op reageren?

Meestal zien we dat mensen bij het krijgen van negatieve feedback in één van volgende reactiepatronen hervallen: ze gaan vechten of vluchten.


Vechten betekent dat ze in de tegenaanval gaan, zichzelf verdedigen en de feedback eigenlijk gaan verwerpen. “Wat wil je? Ik had een veel te krappe deadline, het was vechten tegen de tijd en ik stond er helemaal alleen voor!”. 

Deze aanpak heeft een aantal nadelen. In de eerste plaats sta je niet open voor de inhoudelijke feedback en mis je op deze manier een kans om te groeien en een betere versie van jezelf te worden. Bovendien is de kans groot dat je verzeild geraakt in een stevige woordenwisseling of zelfs een conflict met je baas.

De andere reactiemogelijkheid is vluchten. Je krimpt als het ware in elkaar en laat de volledige bagger over je uitstorten. Je aanvaardt dan wel de leerpunten uit de kritiek, maar je krijgt ook alle negatieve energie binnen. Dit is uiteraard niet wat je wilt.  

Groeikansen

Gelukkig is er nog een andere reactiemogelijkheid. Een doeltreffende en eenvoudig toepasbare techniek om de leerpunten en inhoudelijke feedback te aanvaarden, maar de verwijten en negatieve elementen uit de feedback af te blokken.

In onderstaande video leer je hoe je van negatieve feedback groeikansen kan maken voor jezelf.

Meer info: Feedback Geven en Ontvangen - Communicatievaardigheden