Motiverende functioneringsgesprekken: zo geef je feedback die wél werkt

| feedback, leiderschap, Leidinggeven, functioneringsgesprek

feedback.jpg

Goed functionerende medewerkers zijn van cruciaal belang voor het succes van een organisatie. En daar is intervisie en bijsturing voor nodig. Maar een evaluatie of feedback wordt vaak opgevat als kritiek en dat ligt moeilij k. Hoe geef je tijdens een functioneringsgesprek op de juiste manier feedback? 

Ze komen er weer aan : de functioneringsgesprekken. Zijn ze in jouw organisatie een verplicht nummer of leiden ze tot een constructief en motiverend gesprek? Dat hangt in grote mate af van de manier van feedback geven. Bij een evenwichtig functioneringsgesprek geeft niet alleen de leidinggevende feedback aan de medewerker, maar heeft de medewerker tevens de vrijheid en de ruimte om de manager feedback te geven.

De grote valkuil hierbij is dat feedback vaak als kritiek overkomt en dat we bij het horen van kritiek in de verdediging gaan. Dan komen er afweerzinnen zoals:

 

  •  “De targets zijn niet behaald, maar de doestellingen waren niet duidelijk”
  • “Het project was niet op tijd af, want de deadline was niet realistisch”

Hierdoor mist de feedback zijn doel, want door in de verdediging te gaan, kunnen we de verbeterpunten niet accepteren en laten we groeikansen liggen.

Hoe kunnen we dan wel feedback geven op een manier dat het aanvaardbaar is en niet als kritiek of een terechtwijzing overkomt? Een handig hulpmiddel hierbij is het model van Johari. Met dit model kan je je bewust worden van je blinde vlekken en zo meer openstaan voor feedback.

In onderstaande video verduidelijkt communicatiecoach Jerko Bozikovic hoe je het model van Johari kunt gebruiken voor het geven van constructieve en motiverende feedback.

 

 

Meer info over motiverende functioneringsgesprekken voeren: http://www.expertacademy.be/nl/functionering