Zijn Nederlanders assertiever dan Vlamingen?

| assertiviteit

assertiefduo.jpg

Het is een algemeen gegeven dat de modale Nederlander praat, terwijl de typische Vlaming luistert. Dat zit zo in onze cultuur ingebakken. Van jongs af aan kweken onze Noorderburen een ongezouten mening over alles en nog wat. Ze gooien het graag in de groep. Een Vlaming wil zeker zijn van zijn zaak voor hij zijn mond opendoet. En, we gaan eerder bescheiden en onzichtbaar door het leven.  Vivons caché, vivons heureux , weet je wel.

En toch kunnen we, zeker in een werkomgeving, iets leren van de assertieve Nederlanders.

Assertief ben je in de eerste plaats uit respect voor jezelf. Want wat is het alternatief? De kans bestaat immers dat je gaat opkroppen. Het gevolg is dat je vrienden of je partner uiteindelijk alles moeten doorstaan. We kroppen op, tot de maat vol is. En dan moet het er uit. Ocharme je vrienden of je partner. Eigenlijk wil je het liefst tegenover deze mensen het zonnetje zijn. Tegen hen wil je niet voortdurend een klaagzang aanheffen.

Wanneer meer mensen in een professionele omgeving assertiever zouden zijn, komt dit ongetwijfeld de bedrijfsresultaten ten goede. Relaties tussen collega’s (ongeacht de hiërarchie) worden op die manier sterker. 

Weerstand

Toch is er vaak nog weerstand of onzekerheid om assertief te zijn. Hoe vaak hoor je niet: “Het is mijn baas, ik heb hem niets te bevelen.”

Je baas de les spellen is uiteraard niet de bedoeling. Maar soms is het belangrijk om te uiten waar je staat en hoe je je voelt. Zo’n houding is beter voor je omgeving en bovendien ook op langere termijn beter voor jezelf.

Het goede nieuws is: assertief zijn kan je leren. Een van de sterkste technieken op dat vlak is de DESC-methode. Deze techniek is zo waardevol omdat het je helpt op een objectieve manier je gevoelens te uiten en duidelijk te maken wat je wenst terwijl je ook rekening houdt met de behoeften van de andere.

De DESC-techniek bestaat uit 5 fasen:

  • Describe: beschrijf de situatie of gedrag objectief en hou je aan de feiten
  • Explain: leg je eigen gemoedstoestand of gevoelens ten opzichte van die situatie of gedrag uit
  • Suggest a Solution: suggereer een oplossing, maak er een win-winsituatie van
  • Consequences: benadruk de positieve punten of voordelen van de voorgestelde oplossing voor beide partijen
  • Commitment/Contract: sluit af met een akkoord of een concrete afspraak 

Een voorbeeld:

Bert, ik stel vast dat je de laatste weken elke vrijdagnamiddag nog met een taak naar me toe stapt.(Describe) Ik voel met daar niet goed bij, ik zou ook graag mijn vrijdag in alle rust afsluiten. (Explain) Ik wil je graag nog één keer helpen en dan stel ik voor dat je de volgende keer een andere collega aanspreekt. (Solution) Het grote voordeel hiervan is dat zowel jij en ik op tijd naar huis kunnen èn dat de werkdruk niet steeds op dezelfde collega terecht komt. (Consequences) Kunnen we dat zo regelen? (Contract)’ 

Pas deze techniek gerust eens toe op een werksituatie. Belangrijk is dat je alle stappen volgt. Je zal versteld staan van de kracht van het model.

 

Meer info: CommunicatievaardighedenAssertief Communiceren

 

Bekijk ook deze video: