Succesvol verkopen? Deze tip werkt altijd
Verkopen is geen exacte wetenschap. Om succesvol te zijn in sales volstaat het niet je toevlucht te zoeken tot een of andere tovertechniek of magisch recept. Klanten zijn zich ook steeds meer bewust van verkooptactieken, zijn mondiger, beter geïnformeerd en hebben bovendien meestal een overvloed aan keuze.
Met een doorzichtig verkooptrucje kom je dus helemaal niet meer weg.
Maar wat werkt dan wel in sales?
Stel jezelf eens de vraag: wat verkoop je eigenlijk? Succesvolle sales professionals beseffen dat ze meer doen dan een product of service verkopen. Ze verkopen vooral een oplossing. Maar eigenlijk het allerbelangrijkste in een verkoopproces is dit: je verkoopt in de eerste plaats jezelf.
Pas als klanten in jou geloven en vooral vertrouwen hebben in wat je te bieden hebt, kan je de volgende stap zetten naar een succesvolle verkoop. Zorg er dus voor dat je het vertrouwen wint van je gesprekspartner. Ontwikkel je inlevingsvermogen en peil naar de achterliggende verwachtingen en behoeftes van de klant. Als je er in slaagt het respect van de koper te winnen dan heb je de sale al voor de helft binnen.
Luister 80% en praat 20%
Begin dus niet in de eerste plaats over de features en benefits van je geweldige product of service, maar luister in de eerste plaats naar wat de klant nodig heeft.
Want succesvol verkopen is vooral goed luisteren. Een goede verkoper weet precies welke vragen hij moet stellen om de juiste informatie te krijgen. Wil je scoren bij het verkoopsgesprek luister dan 80% van de tijd en beperk jouw praten tot slechts 20%.
Nog een laatste tip: laat jouw pakje achter in de auto.
Wat dit betekent vertelt sales coach Jan Buermans in deze video.
Meer info: Consultative selling