Hoe omgaan met vragen uit het publiek bij een presentatie?

| Presentatietechnieken, Spreken voor publiek, Presenteren met powerpoint

vragenpic.jpg

Hoe duidelijk je presentatie ook is, mensen kunnen altijd vragen hebben. Sterker nog, een goede presentatie roept meestal zelfs vragen op bij het publiek. Eigenlijk zou je dit moeten zien als een kans om de presentatie te verduidelijken, maar z elfs de meest ervaren sprekers zien soms op tegen vragen uit het publiek. Antwoord geven op lastige vragen kan ongemakkelijk voelen. Sommigen proberen het daarom zelfs te vermijden. 

De reden waarom veel mensen opzien tegen vragen uit het publiek, is omdat ze bang zijn de controle te verliezen over de presentatie.Toch is daar geen enkele reden toe. Hierbij enkele tips

OMLIJN HET VRAGEN-MOMENT

Spreek van bij het begin duidelijk af wanneer je vragen beantwoordt. Bij een key note speech is dat ideaal na je presentatie, zo niet bestaat de kans dat een tweede toehoorder inspeelt op een gestelde vraag en dat er een discussie op gang komt. Op dat moment liggen je teugels in het publiek en gaan zij met het verhaal aan de haal.

Blijf meester van de gebeurtenissen! Als je langer spreekt voor een publiek (halve of volledige dag) kan je moeilijk verwachten dat iedereen z’n vraag onthoudt. Bouw dan gecontroleerde vragen-momenten in. Hou altijd de teugels in handen en de tijd in de gaten!

Als er tijdens de presentatie toch iemand de hand opsteekt,  bedank die persoon dan voor zijn of haar aandachtigheid en zin voor participatie en beloof dat je na je uiteenzetting als eerste naar hem of haar terugkomt.


BEREID JE VOOR OP POTENTIËLE VRAGEN

Vele vragen kan je voorbereiden. Probeer op voorhand je publiek zo goed mogelijk in te schatten. Waar kan er mogelijk een discussie over ontstaan? Wat zijn de weerstanden? Trek nooit ten strijde
zonder voorbereiding, anticipeer.

WAT MET VRAGEN WAAROP JE HET ANTWOORD NIET WEET?

Wees eerlijk en zeg dat ook. Je bent geen wandelende encyclopedie. Dus hoef je ook niet op elke vraag het antwoord te kennen. Beloof wel dat je de gevraagde info zal opzoeken en dat je persoonlijk zal terugkoppelen naar de vraagsteller. Of verwijs naar een collega die meer expertise heeft in dat specifieke deelgebied. Vermijd vooral dat je onvolledige of foute antwoorden zou geven, dat is veel nefaster dan toegeven dat je het op dat ogenblik even moet opzoeken.

NODIG ZELF UIT TOT HET STELLEN VAN VRAGEN

Erg vervelend als je op het einde afrondt met "Zijn er nog vragen?" en daarop een ijselijke stilte volgt... Komen er spontaan geen vragen uit het publiek? Gooi dan zelf een statement of een vraag in de groep, bereid zelf enkele vragen voor, het zal bijna altijd het gesprek op gang brengen.

Meer info: Spreken voor publiek