Een goed einde voor je presentatie

| Presentatietechnieken, Spreken voor publiek, Presenteren met powerpoint

thats-all-folks.jpg

Wat is het toch jammer dat heel wat sterke presentaties op het einde de mist ingaan omdat ze als een kaars uitdoven of omdat de spreker afsluit met een inspiratieloos ‘Dat was het wat ik u wilde vertellen’ of ‘Zijn er nog vragen?’. (Waarna meestal trouwens een pijnlijke stilte valt) Hoe kan dit beter? En waarom is het zo belangrijk om aan het einde van je presentatie op een goeie manier af te ronden?

Wanneer je een presentatie gaat geven steek je heel wat tijd in de voorbereiding: je verzamelt de inhoud, giet dit in een structuur, maakt heldere slides en wellicht denk je ook nog aan een sterke openingszin. Maar vaak vergeten we dat ons verhaal veel overtuigender overkomt als we op een  krachtige manier kunnen eindigen. 

Uit onderzoek blijkt immers dat er 2 momenten zijn waarop de aandacht van het publiek het grootst is: bij het begin van je presentatie en juist… op het einde!

De laatste woorden die je uitspreekt hebben dus een grote impact en zullen langer blijven hangen. 

Daarom is het zo belangrijk om op het einde van je presentatie je voornaamste kernboodschappen nog even te herhalen. Wat wil je dat de mensen onthouden? Welke boodschap wil je dat ze meenemen naar huis? Verwerk deze informatie in je einde en je slaat 2 vliegen in 1 klap. 

Enkele tips hoe je dat kunt doen vind je in deze video:

Hier zijn enkele effectieve manieren om je presentatie knallend af te sluiten:

1. Herhaal je kernboodschappen
Een korte samenvatting van de belangrijkste punten helpt je publiek de kernboodschap te onthouden. Dit is vooral nuttig als je veel informatie hebt gepresenteerd.

Voorbeeld: "Om samen te vatten: we hebben gekeken naar de huidige markttendensen, onze nieuwe strategieën en de verwachte groei in het komende jaar."

2. Call-to-Action (CTA)
Moedig je publiek aan om actie te ondernemen. Dit kan variëren van het bezoeken van een website, het inschrijven voor een nieuwsbrief, tot het implementeren van nieuwe kennis of technieken.

Voorbeeld: "Volg me op LinkedIn en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. Ik houd graag contact."

3. Gebruik een inspirerende quote
Een goedgekozen quote kan je presentatie krachtig afsluiten en een blijvende indruk maken.

Voorbeeld: "Zoals Steve Jobs zei: 'De enige manier om geweldig werk te doen, is te houden van wat je doet.'"

4. Eindig met een anekdote
Een persoonlijk verhaal of anekdote kan je presentatie een menselijke touch geven en je boodschap versterken.

Voorbeeld: "Toen ik vijf jaar geleden begon in deze industrie, had ik nooit gedacht dat we zo ver zouden komen. Vandaag hebben we bewezen dat doorzettingsvermogen en innovatie de sleutel zijn tot succes."

5. Stel een retorische vraag
Laat je publiek nadenken over wat je hebt gepresenteerd door een retorische vraag te stellen.

Voorbeeld: "En wat zou er gebeuren als we nu allemaal deze nieuwe strategie zouden omarmen?"

7. Geef een vooruitblik
Geef je publiek iets om naar uit te kijken door een blik op de toekomst te werpen.

Voorbeeld: "Volgende maand presenteren we de nieuwste innovaties die ons bedrijf naar een hoger niveau zullen tillen. Ik hoop jullie dan weer te zien!"

8. Maak de cirkel rond
Kom terug op je openingszin of -vraag en geef er een afsluitende draai aan. Dit geeft je presentatie een afgerond gevoel en benadrukt de kernboodschap.

Voorbeeld: "We begonnen met de vraag hoe we onze marktpositie kunnen versterken. Nu, aan het eind van deze presentatie, hebben we samen ontdekt dat innovatie en klantgerichtheid de sleutel zijn om dat te bereiken."


Een goede afsluiter kan het verschil maken tussen een presentatie die snel wordt vergeten en een die een blijvende indruk maakt. Zorg er voor dat je die laatste woorden perfect van buiten kent, zodat je ze zonder haperen en met de nodige kracht kan uitspreken om sterk te eindigen.

 

Meer info: Spreken voor een groep - Presentaties geven

Meer tips rond presentatietechnieken? Download hier het gratis e-book "Overtuig als spreker".