Assertief Leiderschap

| assertiviteit, assertief leiderschap

assertiefleiderschap.png

Waarom assertieve leiders succesvoller zijn. Als er één vaardigheid is die succesvolle leiders zouden moeten ontwikkelen of verbeteren, dan is het ongetwijfeld assertief zijn. Niet omdat assertiviteit zo'n prachtige eigenschap op zich is. Maar wel, omdat een assertieve leiderschapsstijl je helpt om je andere kwaliteiten uit te vergroten.

Veel managers en leidinggevenden worstelen met de juiste balans bij assertief leiderschap. Ze zijn niet assertief omdat ze vaak twijfelen aan zichzelf, een gebrek hebben aan zelfvertrouwen, anderen niet voor het hoofd willen stoten en een heleboel andere redenen. 

Uit onderzoek blijkt echter dat leiders die hoog scoren op assertiviteit, worden aanzien als zeer effectief en daadkrachtig. En bijgevolg sneller doorgroeien of betere kansen krijgen in een organisatie.

Met assertief gedrag los je problemen sneller op, verhoog je het gevoel van eigenwaarde en kom je tot meer kwaliteit in je communicatie.

Maar er is een keerzijde aan de medaille. Als leidinggevende wil je vermijden om arrogant, opdringerig of vervelend over te komen. Maar dat hoeft ook helemaal niet het geval te zijn: duidelijk en direct communiceren kan perfect op een respectvolle en begripvolle manier. Het is vaak effectiever om te veel dan te weinig assertief te zijn. Je weet tenminste waar je staat met iemand die assertief uit de hoek komt. Leiders die zich niet (voldoende) doen gelden, bereiken minder vaak hun doelstellingen.

Wanneer je in staat bent om deze kritische vaardigheid in evenwicht te brengen met je andere leiderschapskwaliteiten, kan je je kracht en impact beduidend versterken.

Wat kunnen leiders doen om assertief te zijn zonder agressief of onaangenaam te worden? 

1. Verbind en communiceer met anderen.

Een assertieve leider hoeft geen pletwals te zijn die overal zijn of haar mening doorduwt. De meest succesvolle leiders zorgen voor verbinding met mensen op alle niveaus binnen de organisatie. Ze maken zichzelf toegankelijk en nemen de tijd om duidelijk en persoonlijk te communiceren over doelstellingen, verwachtingen en veranderingen.

2. Geef eerlijke en nuttige feedback.

Het geven van feedback kan zowel zeer positieve als ronduit negatieve resultaten hebben. Feedback die op de verkeerde manier of ‘kort door de bocht’ wordt gegeven, kan een medewerker ontmoedigen, frustreren en zelfs boos maken. Feedback die met empathie en begrip wordt gedeeld, kan mensen aanmoedigen en begeleiden naar succes.

3. Neem beslissingen op basis van een gezond beoordelingsvermogen.

Assertieve leiders met daadkracht hebben meer kans om succesvol te zijn.  Wat kan je doen om je beoordelingsvermogen te verbeteren? Het antwoord is eenvoudig: betrek je team bij het besluitvormingsproces. Als medewerkers betrokken zijn en zich aangemoedigd voelen om hun ideeën of mening te delen, komen ze vaak met betere beslissingen naar voren én verhoogt bovendien de motivatie.

4. Zorg voor sterke relaties met anderen.

Een assertieve leider die door anderen wordt gerespecteerd, gewaardeerd en geliefd, kan invloed uitoefenen en anderen vragen om moeilijke taken op zich te nemen. Een assertieve leider die niet gerespecteerd en geliefd is, kan met al zijn of haar macht proberen invloed uit te oefenen, maar zal vooral op weerstand botsen.  Sterke relaties kunnen helpen om anderen voor jou te winnen.

Assertiviteit is een onontbeerlijke eigenschap om met leiderschap meer te bereiken. Je kunt assertief zijn zonder de grens over te steken naar onaangenaam en opdringerig. Door gebruik te maken van bovenstaande tips kun je assertiviteit omzetten in uitzonderlijk leiderschap. 

In de cursus Assertief Leidinggeven brengen we assertief leiderschap in de praktijk door deze technieken toe te passen op jouw eigen professionele situatie.