Employee Advocacy: je medewerker als ambassadeur
De werknemers van je bedrijf behoren tot de krachtigste ambassadeurs voor jouw bedrijf of organisatie. Zeker op sociale media zoals LinkedIn. Studies tonen aan dat werknemers tot tien keer meer volgers hebben dan de sociale pagina's van een bedrijf. Meer nog: content gedeeld door werknemers genereert dubbel zo veel interactie (likes, comments, shares) dan wanneer dezelfde informatie gedeeld wordt door een bedrijf.
Bovendien hebben bedrijven die investeren in employee advocacy tot 58% meer kans om toptalent aan te trekken en 20% meer kans om dit talent te behouden.
Dat is de kracht van employee advocacy.
Uiteraard komen deze ambassadeurs niet zomaar uit de lucht gevallen. Employee advocacy is een strategisch, duurzaam programma om werknemers aan te moedigen bedrijfscontent op een organische manier te delen.
Deze 4 stappen zetten je alvast op weg om “social media superhelden” te maken van je medewerkers.
Stap 1: Deel de doelstellingen en waarden van het bedrijf
Betrokkenheid van werknemers begint met een duidelijk begrip van waar het bedrijf naar toe gaat en waar het voor staat. Het is belangrijk dat het hoger management niet in een ivoren toren blijft, maar zich openstelt en transparant communiceert. Dit betekent: een duidelijke bedrijfscultuur, waarbij iedereen dezelfde waarden deelt en de doelstellingen van het bedrijf begrijpt. Als werknemers het gevoel hebben dat ze impact hebben en een verschil kunnen maken, zullen ze nog meer gemotiveerd zijn om het bedrijf te helpen uitdragen.
Stap 2: Zorg voor social media training en duidelijke richtlijnen
De nummer één reden waarom medewerkers zich terughoudend opstellen bij het delen van bedrijfscontent, is de angst om fouten te maken of de verkeerde dingen te posten. Zorg ervoor dat je medewerkers een duidelijk beeld hebben van welk soort content het bedrijf wel of juist niet aanmoedigt om te delen.
Bijvoorbeeld, content waarin een concurrent wordt genoemd kan verboden zijn, maar het kan ook toegestaan zijn. Humor kan wel of niet gepast zijn. Je kan het debat willen uitlokken, of eerder op veilig spelen. Zorg ervoor dat je medewerkers duidelijk weten waar je organisatie voor staat.
Een tweede belangrijke reden waarom medewerkers geen content delen, is omdat ze niet altijd vertrouwd zijn met de mogelijkheden van een bedrijfsplatform zoals LinkedIn. Een goede start is een LinkedIn basisopleiding waarbij personal branding, netwerken en het delen van content helder worden uitgelegd.
Stap 3: Zorg voor content om te delen
Zodra je werknemers geïnspireerd en geïnformeerd zijn, zijn ze klaar om te beginnen delen. Het bedrijf kan helpen door content beschikbaar te stellen die de ambassadeurs kunnen verspreiden.
Het delen van content zal natuurlijker aanvoelen en werknemers zullen eerder geneigd zijn deze te delen, als de content aansluit bij hun interesses. Een werknemer zou bijvoorbeeld kunnen aarzelen om te veel berichten te delen waarin de producten van het bedrijf sterk worden gepromoot. Maar een inspirerende post van de CEO, een interessant artikel over trends in de sector of een kijkje achter de schermen van hun werkdag zullen ze veel eerder willen delen.
Stap 4: Moedig aan en beloon
Niets is zo stimulerend als een schouderklopje - en misschien een beetje competitie. Het is wel belangrijk dat het geen last wordt. Social sharing moet niet aanvoelen als de zoveelste taak die aan de workload wordt toegevoegd. Wanneer je over stap 1 goed hebt nagedacht, zullen ze maar al te graag delen wat het bedrijf van plan is - ze zijn immers enthousiast over de visie! En met duidelijke richtlijnen en kennis over de mogelijkheden, neem je elke barrière weg.
Werknemers hebben het potentieel om een overtuigende, authentieke stem voor de organisatie te zijn. Als je medewerkers kunt inspireren en het delen van informatie gemakkelijk en uitdagend kunt maken, helpen ze het imago, de expertise en professionele reputatie van het bedrijf te versterken.