Hoe omgaan met moeilijke mensen?

| Communicatie, moeilijke mensen

moeilijkemensen.jpg

Moeilijke mensen zijn er in elke organisatie. Mensen die hun werk niet uitvoeren zoals beloofd, mensen die niet komen opdagen op vergaderingen, mensen die vasthouden aan hun standpunten en weigeren samen te werken, mensen die zich verzetten tegen taken waar ze verantwoordelijk voor zijn - en nog veel meer. Hoe kan je het best omgaan met deze moeilijke personen?

Ik heb me heel lang druk gemaakt over situaties waarbij anderen dwarslagen of lastig deden. Ik dacht dan: "Waarom doen die nu zo moeilijk?", "Dit is gewoon respectloos en onverantwoordelijk!" of zelfs "Ik wil gewoon nooit meer met die samenwerken!".

Na een tijdje kwam ik tot de vaststelling dat je moeilijke mensen niet kunt ontwijken. Je kan van functie veranderen, in een ander team gaan of zelf een andere job zoeken. Waar je ook gaat je kan moeilijke mensen helaas niet vermijden.

De beste manier om er mee om te gaan is het veranderen van je mindset. We denken immers nogal snel: “Wat een lastig mens is dat!”. En dan komen we in een conflictmodel. Dat maakt samenwerken met die persoon nog moeilijker. Hierbij enkele tips om ook met moeilijke collega’s tot een betere samenwerking te komen.

1 Luister oprecht. 

Luisteren is de eerste belangrijke stap in het omgaan met "onredelijke" mensen. De kans is groot dat de andere lastig doet, omdat hij/zij zich niet gehoord voelt. Je kan geen vooruitgang boeken zolang de andere persoon zich niet erkend voelt. Luister zonder te oordelen, ga niet meteen in de verdediging en toon dat je oprecht geïnteresseerd bent in het verhaal of standpunt van de ander. Verbindende communicatie opent de deur naar een volgende stap.

2. Gebruik je inlevingsvermogen

Niemand van ons weet écht wat andere mensen voelen, wat ze hebben meegemaakt of doorstaan. Tegenslagen, onzekerheid of frustratie kunnen triggers zijn waarom anderen lastig gedrag vertonen. De kans is zelfs groot dat het niet met jou of met je werk te maken heeft. Wanneer je inlevingsvermogen gebruikt en empathie toont, dan zal de andere vaak op een meer positieve manier beginnen reageren. Weer een stapje dichterbij een hechtere samenwerking.

3. Vind iets gemeenschappelijks

Is het je wel eens opgevallen dat als je voor de eerste keer met iemand praat, het vinden van iets gemeenschappelijks een sterke eerste connectie creëert? We houden er allemaal van om ons deel van een groep te voelen, alsof we erbij horen. Dit is een belangrijke factor om met moeilijke mensen om te gaan. Het schept een band als je bijvoorbeeld een gemeenschappelijke interesse of hobby hebt. Of als je een bepaald standpunt kunt delen. Zoek een overeenkomst die kan helpen om de communicatie en samenwerking vlotter te laten verlopen.

4. Maak het niet persoonlijk

Een persoon brandmerken als moeilijk of lastig, gaat je niet helpen. Je denk dat die collega een moeilijk mens is, maar het is eigenlijk het gedrag dat je niet bevalt. 

Door de persoon van het gedrag te scheiden, kun je je eigen grenzen bepalen en bepalen welk aspect van iemands gedrag je stoort.  

Het maakt ook een gezonde dialoog mogelijk door je te helpen je taalgebruik aan te passen. Praat dus over het gedrag, in plaats van over de persoon, als je feedback geeft. Bijvoorbeeld: "Ik begrijp dat je dit een krappe deadline vindt. Je frustratie uitwerken op mij of je collega’s zal dit niet oplossen. Laten we samen eens kijken wat we kunnen doen. Vind je dat een goed idee?"

Feedback moet op een kalme en niet-kritische manier gegeven worden. Wees nuchter en vastberaden, zonder sterke emotionele reacties zoals woede, ongeduld, oordeel of frustratie.

(Lees verder onder de video)

5. Verander je mindset

Wanneer je het moeilijk vindt om te begrijpen waarom de ander zich gedraagt op een manier die je niet aanstaat, neem dan even de tijd om een stapje terug te zetten. In plaats van te oordelen, ga je op zoek naar antwoorden. 

Verruim je perspectief door deze vragen te stellen:

  • Waarom reageert deze persoon zo? 
  • Welke trigger zit er achter dit gedrag?
  • Wat voelt de andere in deze situatie?
  • Zijn er dingen die ik niet weet of zie?
  • Wat kan ik hieruit leren voor mezelf en de andere?

Deze zelfreflectie beïnvloedt niet alleen onze houding en ons gedrag, maar ook hoe we andere mensen zien. Het moeilijke moment omzetten in een leerervaring kan je helpen om positief gedrag te versterken. Gedrag lokt gedrag uit. Door zelf een open mindset te creëren is de kans groot dat de ander ook tot meer inzicht komt.

Meer info over Conflicthantering