Hoe beter omgaan met feedback?
| feedback
Ook al heb je al tonnen ervaring en vind je dat je niet veel meer te leren hebt, dan nog is feedback een essentieel instrument voor groei en verbetering. Zonder feedback word je niet echt uitgedaagd om uit je comfort zone te komen. En dat is net de sleutel tot groei en verandering. Hierbij enkele tips om feedback effectief te benutten zodat het je helpt om sterker te worden.
Niemand springt 's morgens uit bed met de gedachte: "Hoera, een nieuwe dag. Ik hoop dat ik vandaag veel feedback krijg zodat ik kan groeien in mijn job!"
Feedback ontvangen is gewoon lastig om verschillende redenen.
Angst voor kritiek en oordelen van anderen speelt hierbij een grote rol. Feedback zorgt voor onzekerheid en twijfel, waardoor mensen zich afvragen of ze wel goed genoeg zijn. We voelen ons aangetast in ons zelfbeeld en onze eigenwaarde. Dat zorgt er voor dat we meestal liever conflicten en ongemakkelijke gesprekken vermijden die uit feedback kunnen voortkomen. Of dat we onze paraplu opentrekken en de verantwoordelijkheid afschuiven op anderen.
Omgaan met feedback
Erger nog: feedback kan ook emotionele reacties triggeren: we gaan in de tegenaanval, worden boos of defensief. Stel dat je in een belangrijke meeting net een presentatie hebt gegeven waar je hard en lang aan gewerkt hebt. Na de presentatie wijst je manager op enkele fouten in de slides. Wellicht voel je je geïrriteerd of ontgoocheld omdat er enkel op de negatieve zaken gewezen wordt.
Daarnaast is feedback soms gewoon te vaag, onduidelijk of niet constructief. Gevolg: verwarring of frustratie bij de ontvanger. Mensen kunnen ook worstelen met het vermogen om objectief naar zichzelf te kijken en hun eigen fouten te herkennen.
Hoe kunnen we nu beter om feedback omgaan? Hierbij enkele tips.
1. Sta open voor andere perspectieven
Het eerste en belangrijkste aspect van feedback is de bereidheid om te luisteren naar verschillende perspectieven. Dit houdt in dat je openstaat voor de mening van anderen, ongeacht of deze positief of kritisch is.
2. Neem het niet persoonlijk
Feedback gaat over je functioneren en professionele prestaties, niet over je persoonlijkheid. Het is van essentieel belang om dit onderscheid te maken en feedback niet persoonlijk op te vatten.
3. Stel gerichte vragen
Als feedback niet volledig duidelijk is, stel dan gerichte vragen om meer inzicht te krijgen en beter te begrijpen waarom iemand het zegt. Vraag om specifieke voorbeelden of verdere uitleg om beter te begrijpen waar de feedback vandaan komt.
4. Erken de feedback
Of de feedback nu positief is of aangeeft waar verbetering nodig is, erken de inzet van de persoon die de feedback heeft gegeven. Bedank hen voor hun tijd en moeite.
5. Gebruik feedback als hefboom tot groei
Feedback biedt waardevolle inzichten die je kunt gebruiken om je vaardigheden te verbeteren. Stel doelen op basis van de feedback en ontwikkel een actieplan voor groei en verbetering.
6. Toon betrokkenheid
Als je stappen onderneemt op basis van de feedback, laat dit dan zien. Het toont je betrokkenheid en versterkt het vertrouwen van je team en stakeholders.
7. Stimuleer het geven en krijgen van feedback
Het is belangrijk om open communicatie en feedback aan te moedigen binnen de organisatie. Moedig je team aan om feedback te geven en te vragen. Hou ook rekening met de 70/30 ratio. 70% positieve feedback en 30% verbeter feedback.