Klantvriendelijkheid en klantgericht communiceren

Over de opleiding

Klantvriendelijkheid is cruciaal voor het imago van je bedrijf. Tevreden klanten blijven trouw en zorgen voor meer omzet. Maar hoe buig je de wensen van de klant om naar de wensen van het bedrijf? Kan je de klant een tevreden gevoel geven, zelfs als je hem niet hebt kunnen helpen? En hoe reageer je op klanten die een klacht hebben of agressief worden?

Deze actieve workshop zorgt ervoor dat zelfs in een uitdagende markt je cliënten tevreden zijn én blijven. Je gaat aan de slag met concrete situaties uit je eigen omgeving. Op deze manier breng je de aangebrachte tips en technieken meteen in de praktijk om daadwerkelijk klantgericht aan de slag te gaan.

  • Leer hoe je effectief reageert op klachten en agressieve klanten. Dit helpt om negatieve situaties om te buigen naar positieve ervaringen.
  • Ontdek hoe je de wensen van de klant kunt afstemmen op de doelen van je bedrijf zodat je een win-win situatie krijgt voor beide partijen.
  • Werk met realistische scenario's uit je eigen werkomgeving. Dit maakt de workshop direct toepasbaar en relevant.

Tevreden klanten zijn niet alleen trouw, maar fungeren ook als ambassadeurs voor je merk. Ze dragen bij aan een positief imago en zorgen voor herhaalde omzet. Door klantgericht te werken, bouw je aan langdurige relaties die essentieel zijn voor duurzaam succes.

Programma

Volgende vragen komen in deze cursus aan bod:

  • Hoe gedraag ik me naar klanten?
  • Wat zijn de 5 basiselementen van een klantgerichte attitude
  • Hoe buig ik de wensen van de klant om naar de wensen van het bedrijf?
  • Hoe ga ik om met lastige vragen of moeilijke situaties?
  • Welke vaardigheden heb ik nodig om klantgerichter te handelen?
  • Hoe ga ik om met lastige of ontevreden klanten?
  • Met welke technieken kan ik het klantengesprek beter leiden?
  • Hoe creëer ik een win-win situatie bij elk klantencontact?

In deze praktijkgerichte workshop gaan we meteen aan de slag. Onze aanpak is zeer pragmatisch en no-nonsense met waardevolle en direct bruikbare inzichten, technieken en vaardigheden.

Inclusief gratis handboek 'Klantgericht telefoneren en communiceren'
Inclusief gratis handboek 'Klantgericht telefoneren en communiceren' Ook afzonderlijk te koop als pdf download in onze e-store

Doelgroep

De training "Klantvriendelijkheid en klantgericht werken" is gericht op alle commerciële medewerkers, leidinggevenden, sales managers en alle medewerkers die dagelijks met interne en externe klanten contacten onderhouden.

Aanpak

In deze training wordt gewerkt aan de hand van concrete situaties uit uw eigen omgeving. Uiteraard leert u ook uit de praktijkervaring van de docenten. Dit resulteert in een training die direct toepasbaar is binnen uw organisatie.

Mogelijke trainers

Resultaten

Na het volgen van deze cursus ken je het geheim van tevreden klanten. Je weet precies in te schatten wat hun wensen en noden zijn en hoe je het beste reageert wanneer een klant niet tevreden is of zelfs verbaal agressief uit de hoek komt.

Wat je leert in deze cursus:

  • Je leert hoe je de wensen en noden van je klanten effectief kunt inschatten om hun tevredenheid te verhogen.
  • Je ontdekt de beste manieren om te reageren wanneer een klant ontevreden is, inclusief technieken om verbale agressie te de-escaleren.
  • Je krijgt concrete tips, technieken en inzichten om een positieve indruk achter te laten, zelfs bij veeleisende klanten.

Met de kennis en vaardigheden die je in deze cursus opdoet, ben je in staat om elke klantinteractie om te zetten in een positieve ervaring, wat uiteindelijk leidt tot trouwe klanten en een beter bedrijfsimago.

Inclusief gratis handboek 'Klantgericht telefoneren en communiceren'
Inclusief gratis handboek 'Klantgericht telefoneren en communiceren' Ook afzonderlijk te koop als pdf download in onze e-store

Referenties

“Deze opleiding was zeer praktijkgericht en doorspekt met voorbeelden die gegrepen werden uit de dagelijkse werkomgeving van de medewerkers. Dit maakt de opleiding bijzonder boeiend en gevarieerd en onmiddellijk bruikbaar in de praktijk. Zo wordt de ‘sandwichtechniek’ dagelijks gebruikt wanneer een moeilijke boodschap moet gebracht worden.Een echte aanrader voor iedereen die klantgerichte gesprekken voert!”

Lieve Tourné - Customer Service Manager Freshmeals

Lieve TournéCustomer Service Manager Freshmeals

“Ik wil Expert Academy hartelijk bedanken voor de training Klantgericht Communiceren. De feedback was heel positief: alle deelnemers waren zeer enthousiast en ze vonden het een hele geslaagde en leerrijke opleiding.”

Marcelle Soons - Mercer Belgium

Marcelle SoonsMercer Belgium

“Ik vond het een heel duidelijke en interessante opleiding en we kregen enorm veel tips en tools aangereikt om ook in moeilijke omstandigheden toch professioneel een klantencontact te kunnen afwerken. De desk-methode en de LEO-techniek zijn twee tools die ik zeker ga toepassen!”

Hans JaquesDGZ

“Op een aangename, luchtige manier werd met het team een aantal manieren besproken om het klantencontact nog te verbeteren teneinde een volledige vraag van klant te kunnen afronden. Dit was zonder meer een prima opleiding . Iedereen kwam voldoende aan bod, met het nodige respect voor de sterke en minder sterke punten. Veel bijgeleerd! ”

José Pauwels Metaleuven