Interview en gesprekstechnieken
Over de opleiding
Hoe leer je doeltreffend en gericht communiceren in een interview? Hoe formuleer je je boodschap bondig en concreet? Hoe breng je je expertise op een begrijpelijke en gedoseerde manier over? Hoe onderbouw je je standpunt met heldere argumenten? Je leert het allemaal in deze workshop.
Programma
Volgende onderwerpen komen aan bod in de opleiding interview- en gesprekstechnieken:
- Optimale voorbereiding van het gesprek: doelstellingen en aanpak
- Belang van actief luisteren en open houding
- Positieve en overtuigende lichaamstaal: mimiek, spiegelen, oogcontact
- Vraagstelling: soorten vragen en valkuilen
- Verbinding maken met de ander, de sleutel tot succes
- Structuur van het gesprek of interview: de regie in handen houden
- Omgaan met stress, onzekerheid, suggestieve of onduidelijke vragen
- Overtuigend en met impact communiceren
- Het gesprek of interview professioneel en positief afronden
Doelgroep
De workshop is bedoeld voor iedereen die te maken krijgt met interviews, bedrijfsleiders en managers, leidinggevenden en professionals, communicatieverantwoordelijken en woordvoerders, academici en experts, … kunnen baat hebben bij deze workshop.
Aanpak
Naast het aanbieden van een theoretisch kader worden in de training ervaringen uitgewisseld en uiteenlopende werkvormen ingezet. Dit zijn individuele opdrachten, groepsopdrachten en zelfreflectie. Hierdoor is de training interactief, dynamisch en zeer praktisch van aard.
Mogelijke trainers
Resultaten
De workshop helpt je om je boodschap effectief en efficiënt te communiceren. Je leert:
- Hoe je je kunt voorbereiden op een interview.
- Hoe je kunt focussen op je centrale boodschap.
- Hoe je die boodschap bondig en concreet kunt verwoorden.
- Hoe je je expertise toegankelijk kunt maken voor een breed publiek.
- Hoe je je standpunt kunt verdedigen in een kritisch gesprek.
- Hoe je kunt omgaan met stress tijdens een interview.
Na afloop van de training ben je in staat om met zelfvertrouwen een goed interview of gesprek te voeren. Daarbij slaag je erin om je boodschap effectief en helder over te brengen.